2011. 05. 10.

Jöhet az ICx!

Bemutatták a Deutsche Bahn új távolsági járműcsaládjának, az ICE és IC vonatokat kezdetben kiegészítő majd leváltó ICx sorozat terveit. Forradalmi változás nem lesz – vagy mégis?






Bemutatta a DB AG, a gyártó Siemens és a Bombardier a DB AG új motorvonat-családját. Az ICx család beszerzésére keretszerződést kötött a három fél: 2030-ig háromszáz új szerelvény állhat forgalomba. A keretből 130-at már le is hívott a német vasút, ezek 2016-ig állnak forgalomba, kiegészítendő a ma is dolgozó ICE-flottát.

Az ICx – az első látványtervek szerint kísértetiesen hasonlít a Velaro D szerelvényekre
A szerelvények moduláris felépítésűek, a legkisebb egység öt, a legnagyobb 14 kocsiból állhat. A DB AG 7 és 10 kocsis vonatokat rendelt. A hét egységből álló vonatokban 499 utas foglalhat helyet, engedélyezett legnagyobb sebessége 230 km/h lesz. Érdekesség, hogy az első és második generációs vonatoknál ez jelenősen alacsonyabb (az ICE 1-es 280, az ICE 2-es 250, az ICE 3-as 330 km/h sebességgel közlekedhet), de a DB AG tervei szerint olyan vonalakon közlekednek majd az új vonatok, ahol az alacsonyabb végsebesség is elegendő. Ezt a sebességet három „powercar”, hajtott kocsi segítségével éri el a vonat.

A lehetséges konfigurációk. A sötét színek a hajtott kocsikat jelzik. A DB AG 7 és 10 részes vonatot rendel egyelőre
A tíz kocsis vonatban 724 ülőhely lesz, ezek végsebessége 250 km/h lesz, ezek pótolják majd a lassan húsz esztendős ICE 1-es vonatokat. A tíz kocsis vonatban öt „powercar” kap majd helyet a tervek szerint.

A hét részes vonat elvi felépítése
Az utasok újonnan tervezett ülésekben foglalhatnak majd helyet, így nagyobb hely lesz a lábuknak. A DB AG követi a manapság olyannyira meghatározó trendet és teljes egészében termes kialakítású lesz a vonat. Az első osztályon ülésenként egy, a másodosztályon dupla ülésenként egy konnektor jut az utasokra – ez visszalépés például az ÖBB Railjet vonataihoz képest is, hiszen az „Economy” osztályon is minden utasnak külön csatlakozó jut.

A másodosztályú utastérben kerekesszékesek is helyet kapnak
Az ülőhelyfoglaltságot a már ismert elektronikus módon jelzik. A helyük azonban új lesz, nem a csomagtartón, hanem az ülés támlájában lesznek majd a kis kijelzők
Az első osztályon az ismert bőrborítású ülések lesznek a tervek szerint
A járművek gépészeti szempontból is újdonságnak számítanak: a kétszáz méter hosszú szerelvény bő húsz tonnával könnyebb, mint egy hagyományos építésű vonat és utasonként mintegy harminc százalékkal kevesebb energiát használnak fel.

A bisztró látványterve is ismerős lehet. Igen, a Railjetben is hasonló van
Az első vonatok – mint említettük – 2016-ig állnak forgalomba és a DB már most gondolkodik további 90 szerelvény lehívásán. Az üzem kezdetét a tervek szerint szigorú szabályok szerinti, 14 hónapos próbaüzem előzi majd meg – írja a DB AG sajtóközleménye.

A sötét színnel jelölt országokba jutnak el majd az ICx vonatok. Hozzánk csak a távolabbi tervek szerint tennék be a kerekeiket az új szerelvények
Az új szerelvények 2016-tól állnak forgalomba
(grafikák: DB AG)