Bemutatták a Deutsche Bahn új távolsági járműcsaládjának, az
ICE és IC vonatokat kezdetben kiegészítő majd leváltó ICx sorozat terveit.
Forradalmi változás nem lesz – vagy mégis?
Bemutatta a DB AG, a gyártó Siemens és a Bombardier a DB AG
új motorvonat-családját. Az ICx család beszerzésére keretszerződést kötött a
három fél: 2030-ig háromszáz új szerelvény állhat forgalomba. A keretből 130-at
már le is hívott a német vasút, ezek 2016-ig állnak forgalomba, kiegészítendő a
ma is dolgozó ICE-flottát.
|
Az ICx – az első látványtervek szerint kísértetiesen hasonlít a Velaro D szerelvényekre |
A szerelvények moduláris felépítésűek, a legkisebb egység
öt, a legnagyobb 14 kocsiból állhat. A DB AG 7 és 10 kocsis vonatokat rendelt.
A hét egységből álló vonatokban 499 utas foglalhat helyet, engedélyezett
legnagyobb sebessége 230 km/h lesz. Érdekesség, hogy az első és második
generációs vonatoknál ez jelenősen alacsonyabb (az ICE 1-es 280, az ICE 2-es
250, az ICE 3-as 330 km/h sebességgel közlekedhet), de a DB AG tervei szerint
olyan vonalakon közlekednek majd az új vonatok, ahol az alacsonyabb végsebesség
is elegendő. Ezt a sebességet három „powercar”, hajtott kocsi segítségével éri
el a vonat.
|
A lehetséges konfigurációk. A sötét színek a hajtott kocsikat jelzik. A DB AG 7 és 10 részes vonatot rendel egyelőre |
A tíz kocsis vonatban 724 ülőhely lesz, ezek végsebessége
250 km/h lesz, ezek pótolják majd a lassan húsz esztendős ICE 1-es vonatokat. A
tíz kocsis vonatban öt „powercar” kap majd helyet a tervek szerint.
|
A hét részes vonat elvi felépítése |
Az utasok újonnan tervezett ülésekben foglalhatnak majd
helyet, így nagyobb hely lesz a lábuknak. A DB AG követi a manapság olyannyira
meghatározó trendet és teljes egészében termes kialakítású lesz a vonat. Az
első osztályon ülésenként egy, a másodosztályon dupla ülésenként egy konnektor
jut az utasokra – ez visszalépés például az ÖBB Railjet vonataihoz képest is,
hiszen az „Economy” osztályon is minden utasnak külön csatlakozó jut.
|
A másodosztályú utastérben kerekesszékesek is helyet kapnak |
|
Az ülőhelyfoglaltságot a már ismert elektronikus módon jelzik. A helyük azonban új lesz, nem a csomagtartón, hanem az ülés támlájában lesznek majd a kis kijelzők |
|
Az első osztályon az ismert bőrborítású ülések lesznek a tervek szerint |
A járművek gépészeti szempontból is újdonságnak számítanak:
a kétszáz méter hosszú szerelvény bő húsz tonnával könnyebb, mint egy
hagyományos építésű vonat és utasonként mintegy harminc százalékkal kevesebb
energiát használnak fel.
|
A bisztró látványterve is ismerős lehet. Igen, a Railjetben is hasonló van |
Az első vonatok – mint említettük – 2016-ig állnak
forgalomba és a DB már most gondolkodik további 90 szerelvény lehívásán. Az üzem kezdetét a tervek szerint szigorú szabályok szerinti, 14
hónapos próbaüzem előzi majd meg – írja a DB AG sajtóközleménye.
|
A sötét színnel jelölt országokba jutnak el majd az ICx vonatok. Hozzánk csak a távolabbi tervek szerint tennék be a kerekeiket az új szerelvények |
|
Az új szerelvények 2016-tól állnak forgalomba
(grafikák: DB AG) |