Két éve jártam már rendszeresen Berlinbe, s minden
alkalommal kiszúrtam: de jó is lenne onnan fotózni! Azonban valahogy soha sem
jött össze. Végül azután fogtam magam és mégis elsétáltam a Gesundbrunnentől
karnyújtásnyira lévő, az S-Bahn vágányai felett átívelő hídhoz. Valóban, remek
fotóhely, igaz, csak gyorsvasúti szerelvényeket lehet itt fényképezni.
Az egykori szektorhatár közelében, kelet és nyugat
találkozásánál, a gesundbrunneni pályaudvar közelében található Humboldthain. A
közeli lakóterületet és a vasút túloldalán található közparkot köti össze a
magasan vezetet hídszekezet. A parkban lévő hegy – Berlin egyik legmagasabb
pontja a maga 85 méteres tengerszint feletti magasságával – nem régi. A II.
Világháborús törmelékekből hordták össze, egy korábbi náci bunkert temettek be.
A környéken már elég régen járnak gyorsvasúti szerelvények.
Az egykori Stettiner Bahnhofra (1950 óta Nordbahnhofra ) már az észak-déli
gyorsvasúti alagút előtt is jártak S-Bahn-vonatok. A mostani vágányokat 1936-ra
adták át, ezek vezetnek be a várost átszelő Nord-Süd Tunnelbe – ami persze nem
összetévesztendő a nagyvasúti alagúttal, amit 2006-ban adtak át.
Kezdjük a képek közül a régebbiekkel. 2009-ben késő ősszel, november elején jártam a német fővárosban. Akkor készült ez a kép, amin éppen egy hat kocsis, három ikerkocsiból csatolt „Dreiviertelzug” tart észak felé. A 2009 nyara óta tartó szükségmenetrendi időszakban nem csak az S25-ös, hanem a többi vonalon is megszokottak a rövidebb vonatok.
Egy másik szerelvény dél felé tart. 1961 és 1989 között nem nézték volna jó szemmel a fotózást – közel volt a Kelet- és Nyugat-Berlin közötti határ.
Rövidebb vonatok is megfordulnak mostanában az alagútban. A négy kocsis szerelvények a 481-esekből kiállítható legrövidebb vonat (Halbzug a kompozíció neve). Jobbára az S1-es Zehlendorf–Frohnau betétjáratain fordulnak elő a rövid szerelvények.
A mostani vágányok mellett van még hely bőven a bevágásban. Az egykori Nordbahnhofra ott jártak be a távolsági vonatok. A régi pályaudvart 1952. május 18-án zárták be. Utána 1984-ig S-Bahn-telephelyként működött, ahonnan a Nyugat-Berlinben fekvő hálózat egy részét szolgálták ki.
A környéket a Humboldthain nevű megállóhely szolgálja ki 1936 óta. 1961 és 1989 között csak a nyugat-berlini lakók számára volt nyitott a megálló.
Egy esztendővel később, 2010-ben is készítettem pár képet a hídról. Az őszi színekben pompázó park igazán szép látvány, de a nyári zöld is üdítően hat a nagyváros közepén.
A hídról azonban nem csak dél felé érdemes nézelődni. Északi irányban Berlin-Gesundbrunnen pályaudvar váltókörzetét láthatjuk. A képen két, a Ringbahnhon közlekedő 481-es sorozatú szerelvény találkozik a bejáratnál...
...de ha szerencsénk van, tehervonatoat is fotózhatunk a nagyváros szívében. A képen a HGK egyik 145-öse küzd egy tartálykocsikból álló szerelvénnyel.
(valamennyi képet a szerző készítette) |
Érdemes azért a parkba is benézni: minden évszakban csodálatos látványt nyújt a rendezett, mégis kicsit vadregényes zöldterület.
(forrás: Wikipedia) |
Végül pedig egy kép magáról a hídról is. A jellegzetes szerkezetet csak gyalogosok és kerékpárosok használhatják, így a magasból a vasútbarátok kényelmesen nézelődhetnek, fotózhatnak.