2011. 05. 31.

Hátulról támadnak az olaszok

Nemrégiben kitették az olasz vasutat a Brenner-hágón átjáró távolsági vonatok üzemeltetéséből az osztrákok és a németek, de most úgy néz ki, az FS mégis visszaszivárgott – mégpedig a hátsó ajtón át. Vajon ezután is akadályozza még a Trenitalia a „privát” vonatok közlekedését?



A 2008-2009-es menetrend életbe lépésétől kezdve nem az FS, hanem a magán- és önkormányzati tulajdonban álló Ferroviaria Nord Milano (FNM) lett a DB AG és az ÖBB partnere. A talján magánvasút a Brenner-hágón átkelő Eurocity-vonatok továbbításában segédkezik. Az olasz államvasúttól azért vált meg a két másik cég, mert finoman szólva nem felelt meg az elvárt színvonalnak az FS nyújtotta szolgáltatás.
Az FS ellenlépésként igyekezett ellehetetleníteni a magánvasút égisze alatt közlekedő távolsági vonatokat. Az állomáshasználatot korlátozták, illetve jó pénzért adtak csak rá lehetőséget; a kitűnő menetvonalakat „fantomvonatok” számára igényelték meg. Azonban ez sem akadályozta meg a másik két vasutat, hogy ha döcögősen is, de fenntartsa a Milánó és München közötti EC-forgalmat.
Mindeközben – ahogy tegnap szóltunk róla – az ÖBB Railjet vonatainak közlekedését is igyekeznek gátolni az olasz hatóságok. Olyannyira hatékonya, hogy az ÖBB le is tett a taljánföldi Railjet-forgalomról.
Az olasz partner, az FNM, illetve annak leánya a Lenord részvényeinek felét – vélhetően politikai nyomásra – az FS vette át. Így az immáron Trenord néven működő társaság kezébe a lombaridai elővárosi vonatok mellett a Münchenből érkező EC-k irányításába is beleszólhat az államvasút. Így tehát úgy tűnik, a római cég élt a mondással: ha kidobnak az ajtón, mássz vissza az ablakon! Megtették. A fejleményeket pedig kíváncsian várjuk.
(Az írásunkhoz felhasznált kisképet Fabio Miotto készítette. Forrása: flickr)