Nemrégiben kitették az olasz vasutat a Brenner-hágón átjáró
távolsági vonatok üzemeltetéséből az osztrákok és a németek, de most úgy néz
ki, az FS mégis visszaszivárgott – mégpedig a hátsó ajtón át. Vajon ezután is
akadályozza még a Trenitalia a „privát” vonatok közlekedését?
A 2008-2009-es menetrend életbe lépésétől kezdve nem az FS,
hanem a magán- és önkormányzati tulajdonban álló Ferroviaria Nord Milano (FNM)
lett a DB AG és az ÖBB partnere. A talján magánvasút a Brenner-hágón átkelő
Eurocity-vonatok továbbításában segédkezik. Az olasz államvasúttól azért vált
meg a két másik cég, mert finoman szólva nem felelt meg az elvárt színvonalnak
az FS nyújtotta szolgáltatás.
Az FS ellenlépésként igyekezett ellehetetleníteni a
magánvasút égisze alatt közlekedő távolsági vonatokat. Az állomáshasználatot
korlátozták, illetve jó pénzért adtak csak rá lehetőséget; a kitűnő
menetvonalakat „fantomvonatok” számára igényelték meg. Azonban ez sem
akadályozta meg a másik két vasutat, hogy ha döcögősen is, de fenntartsa a
Milánó és München közötti EC-forgalmat.
Mindeközben – ahogy tegnap szóltunk róla – az ÖBB Railjet
vonatainak közlekedését is igyekeznek gátolni az olasz hatóságok. Olyannyira
hatékonya, hogy az ÖBB le is tett a taljánföldi Railjet-forgalomról.
Az olasz partner, az FNM, illetve annak leánya a Lenord
részvényeinek felét – vélhetően politikai nyomásra – az FS vette át. Így az
immáron Trenord néven működő társaság kezébe a lombaridai elővárosi vonatok
mellett a Münchenből érkező EC-k irányításába is beleszólhat az államvasút. Így
tehát úgy tűnik, a római cég élt a mondással: ha kidobnak az ajtón, mássz
vissza az ablakon! Megtették. A fejleményeket pedig kíváncsian várjuk.
(Az írásunkhoz felhasznált kisképet Fabio Miotto készítette. Forrása: flickr)