2011. 05. 21.

Archívumunk mélyéről – 2. rész: Wien-Wolfganggasse

…avagy Wolfganggasse Lokalbahn. Így ismerik a bécsiek a helyiérdekű vasút városi telephelyét. A kocsiszínnek is otthont adó állomáson mindig van mit fotózni. Régi és új motorvonatok és ha szerencsénk van (nekünk nem volt, ezt elárulhatjuk), akkor a nosztalgiakocsik is szembejöhetnek.



A szóban forgó állomás azonban nem csak a Lokalbahn Wien-Baden (WLB) telephelye miatt érdekes. A viszonylat ezen a területen a közúti vasúti szabályok szerint közlekedik (a Philadelphiabrücke megállótól kifelé a nagyvasúti szabályok érvényesek rá), ezen a területen ez az egyetlen saját állomása.
Az állomás hátsó, belváros felé eső részén öt éve, 2006-ban még meglehetősen rendezetlen állapotok urakoldtak. A képen egy régi, DÜWAG-licensz szerelvény várja a sorát. Ekkoriban még voltak olyan vonatok, amelyeknek a hátsó kocsija csak idáig jött be a városba, innen csak egy szóló egység ment tovább az Operáig. Egy ilyen vonat erősítésére készülődik a szerelvény.

Négy évvel később már sokkal rendezettebb képet mutatott a tároló. A gazt kiszedték, a járdát rendbe tették és talán a vágányokat is felújították. A képen közelebb hozzánk egy új, Bombardier-gyártású szerelvény várja a sorát.

Két szerelvény találkozik az állomás utasforgalmi vágányain. Látszólag nincs nagy különbség a többi megállóhoz képest nincs nagy különbség: két vágány, kétoldali peron. Az állomási lét csak a tárolóterületből és az önálló felvételi épületből látszik.

A felvételi épület 2006-ban és 2010-ben. Rendezett, takaros épület, a céloknak tökéletesen megfelel. Az állomás nevét az ÖBB-féle táblához hasonlító eszközön jelenítik meg. A színvilág is azonos, csak éppen fordított: a mi a régi ÖBB-nél kék, az itt fehér és fordítva. Az épületben egyébként a motorkocsivezetők tartózkodója és a diszpécseri iroda is helyet kapott. A járművezetők itt töltik pihenőidejüket, általában egy Wolfganggasse–Baden–Wien-Oper–Wolfganggasse kör után kapnak hosszabb szünetet.

Baden felől érkezik egy csatolt DÜWAG-licensz-szerelvény az állomásra. A közutat a közúti vasúti szabályok szerint intik figyelemre, ha jön a vonat.

Az elmúlt években jobbára csak vegyes szerelvények jártak már, hiszen az alacsonypadlós kocsik segítségével esélyegyenlő utazást tud biztosítani a WLB a mozgásukban gátolt utasoknak is.

A kocsiszínből áll éppen ki az egyik régi szerelvény. Az épület mellett a szabad területen is tárolják a járműveket.


(a szerző felvételei)
(forrás: Openstreetmap.org)
A Wiener Linien villamosjáratai elkerülik az állomást, ahogy az a fenti térképen is látszik. A Wolfganggasse utasforgalma alapján jobbára csak üzemi megállónak tekinthető, semmit valóban forgalmas (HÉV-)állomásnak.