Bár sokan nem ismerik idehaza, mégis érdemes hírt adni róla:
megjelent a JBSS Bahn legújabb változata, a 3.86r1 verziószámmal jelölt
kiadása. Vigyázat, Jan Bochmann programja akár függőséget is okozhat! :-)
2011. 05. 31.
Hátulról támadnak az olaszok
Nemrégiben kitették az olasz vasutat a Brenner-hágón átjáró
távolsági vonatok üzemeltetéséből az osztrákok és a németek, de most úgy néz
ki, az FS mégis visszaszivárgott – mégpedig a hátsó ajtón át. Vajon ezután is
akadályozza még a Trenitalia a „privát” vonatok közlekedését?
A svédek bevásároltak
Úgy néz ki, tetszik a svéd magánvasútnak, a Hector Railnek a német Siemens mozdonya. A meglévő EuroSprinter mellé további négy, hasonló mozdonyt vett a társaság.
43x
...és az x = A, de x = B is. Nem, nem kell megijedni, nem
matekozni fogunk. Másról, mégpedig egy üzemeltető változásáról szól mostani
bejegyzésünk. A váltás pedig nem csak az üzemeltetőt érintette, hanem a járat
számozását is. Kiránduljunk hát busszal a Bécsi Erdőbe – de melyikkel is?
2011. 05. 30.
Vége a Brenner-projektnek
Csak úgy mellesleg jelentette be az ÖBB illetékese, –
újságírói kérdésre válaszolva – hogy feladják a próbálkozást és nem lesz a
Brenner-hágón át Olaszországba járó Railjet.
A fürdős
A „fürdős” szóról sok minden eszébe juthat az embernek. A
közlekedéssel foglalkozóknak talán még egy többletjelentése van a közszájon
forgó, nem éppen dícséretes jelző mellett: a balatoni nyári gyorsvonatok. Nos,
ezekről azonban most biztosan nem lesz szó. Amiről viszont igen, az a bécsi
Gänsehäufel strandjához közlekedő időszakos autóbuszviszonylat.
Archívumunk mélyéről – 4. rész: Elfeledett vonatok a keleti végekről
Sorozatunk legutóbbi részében Debrecen és Nyíregyháza életképeiből válogattunk a kétezres évek elejéről. A korszak ezúttal marad, és többé-kevésbé a helyszín is: a 100-as vonal elfeledett vonatait és járműveit elevenítjük fel.
2011. 05. 29.
Pontossági statisztikák – a király meztelen?
Az osztrák államvasút, az ÖBB a közelmúltban megkezdte menetrendszerűségi mutatóinak rendszeres közzétételét honlapján. Nem találták fel ezzel a spanyolviaszt, ennek ellenére érdemes elemezni az adatokat, mivel az utasközpontúságot tükröző adathalmaz már határainkat súrolja. Természetesen betekintünk egy „liberalizáltabb” vasúti világ statisztikájába is, illetve a következő bejegyzésben további országokat is górcső alá veszünk...
2011. 05. 28.
Öt éves a főpályaudvar
Öt esztendővel ezelőtt, 2006. május 28-án indult meg a
menetrend szerinti forgalom a berlini főpályaudvaron. A kormányzati negyed
közelében felhúzott üvegpalota két szintjén (legalul és legfelül) vonatok
közlekednek, a többi pedig az utasoké – és a bevásárlóké. Nem véletlenül
emlegetik az állomást úgy, hogy nem más, mint egy pláza, ahol egyébként vonatok
is járnak.
2011. 05. 27.
DS 232
Áramhiány Bécsben
Ahogy arra már sokszor utaltunk: nyugaton sincs kolbászból a
kerítés, ami a közlekedést illeti legalábbis. Az viszont biztos, hogy az
operatív irányításban a sógorok nagyságrendekkel jobbak a szomszédos
vasúttársasánál, ami nevesül egy három betűs cég… Ezúttal Meidlingben produkált
érdekeset az élet és a technika, emiatt akadozik a forgalom arrafelé.
A Humboldtsteg
Két éve jártam már rendszeresen Berlinbe, s minden
alkalommal kiszúrtam: de jó is lenne onnan fotózni! Azonban valahogy soha sem
jött össze. Végül azután fogtam magam és mégis elsétáltam a Gesundbrunnentől
karnyújtásnyira lévő, az S-Bahn vágányai felett átívelő hídhoz. Valóban, remek
fotóhely, igaz, csak gyorsvasúti szerelvényeket lehet itt fényképezni.
2011. 05. 26.
Volt egyszer egy Nordbahnhof
Bécsben az intenzív állomás-(át)építések (Westbahnhof, Hauptbahnhof) mellett vannak eltűnő állomások is. Az egykori Nordbahnhof teherpályaudvarának utolsó nyomai is lassanként eltűnnek az ingatlanfejlesztés mellékhatásaként. A most következő, két évvel ezelőtti állapot mára már múlt idő...
2011. 05. 25.
Megint siklott
Újabb osztrák vasúti balesetről érkezett hír. Ezúttal Schärding és Taufkirchen an der Pram között, a Linzből Passauba vezető vasútvonalon siklott ki egy tehervonat kedden este. A kétvágányú pálya teljesen járhatatlan a mentés idején, mert bár a másik vágány nem sérült, ellentétben a gramatneusiedli esettel, azonban ott pályaépítési munkák miatt vágányzár van.
A balesetben a vasúti pálya közel egy kilométer hosszban megsérült. Az utasokat a vonatok helyett buszok szállítják várhatóan szerda estig – adta hírül az ORF.
Az ág is húzza…
Ismét korlátozták a berlini S-Bahn forgalmát. Ezúttal
azonban nem közvetlenül járművekkel kapcsolatos hiba miatt, hanem a forgalmas
Ostkreuz csomópontnál egy kábelhídon történt tűzeset miatt módosult a
menetrend. Persze, a kevés hadrafogható jármű most még jobban érezhető…
Négy óra alatt a tengerhez?
Nemrégiben a közelmúltból tallóztunk, most vegyünk górcső alá egy kicsit régebbi sajtós gyöngyszemet. Már csak azért is, mert mostanában sokat hallunk százhatvanas pályákról és nagyívű fejlesztésekről szóló ígéretekben soha nincs hiány. A történelem az élet tanítómestere, ennek jegyében érdemes elgondolkodni, hogy a „nagyotmondás” helyett a hétköznapi apróságok szintjén kellene a hazai közlekedési kultúrát javítani. Ha így lenne, utódaink valószínűleg nem írnának hasonló blogbejegyzéseket napjaink sajtóhíreiből.
2011. 05. 24.
Ha nagy leszek...
A vasútbarátoknak kedves ajándékot nyújtott át tavaly a DB AG. A német vasút 175. születésnapja alkalmából egy IC-vonatpár az 1970-es éveket idéző formában közlekedik. A hétvégi IC-t jobbára 103-asok húzzák, ha más dolguk éppen nincs.
Kész a hármas!
Friss hír érkezett Németországból: elkészült a MÁV-TRAKCIÓ 480 003-as számot viselő TRAXX mozdonya. Az első „szériamozdonyt” a Bombardier kasseli gyárának udvarán látták, hamarosan indulhat Budapestre. Amennyiben újabb részleteket tudunk meg, közöljük olvasóinkkal.
Archívumunk mélyéről – 3. rész: Egy kis múltidézés a keleti végekről
A közelmúlt képeit nézegetni kifejezetten érdekes: még jól emlékszünk rá, de már egy kicsit történelem is. Ennek jegyében nyújtunk át a kedves Olvasónak alább egy csokorra valót a kétezres évek elejének krónikájából, a 100-as vonal két jelentős állomásáról. Mindannyian emlékszünk erre az időszakra: egyre ütemesebb menetrend, de „piros csíkos” fővizsgahalasztott kocsik, pénteki és vasárnapi heringesdobozok, ICRapid-kísérlet, szétmálló Szilik, Bhv-kocsikból összetákolt gyorsvonatok, itt-ott a megújulás egy-két biztató jele. A helyzet ma sem sokkal jobb, csak más - de ez a végletekben bővelkedő időszak akkor is mély nyomot hagyott a magyar vasút történetében.
2011. 05. 23.
Húsz éve nyugaton
Ezelőtt húsz esztendővel, 1991-ben jelentek meg Nyugat-Németország területén, egészen pontosan a Ruhr-vidéken a kelet-német államvasút, a DR számára gyártott 143-as sorozatú mozdonyok. A masinák a Ruhr-vidéken közlekedő S-Bahn-vonatok élén debütáltak, ellátták őket az x-Wagenekből kiállított ingavonatoknál alkalmazott távvezérléssel is. A gépek beváltak, mert bár csak 120-as tempóval közlekedhettek, gyorsulásuk sokkal jobb volt, mint az addig e szolgálatban jeleskedő nyugati 111-eseknél.
Az évforduló alkalmából a DSO HiFo-n „Frank St.” remek képekkel illusztrált összeállításban eleveníti meg az első éveket. A német nyelvű írás ide kattintva olvasható.
(forrás: DSO) |
Baleset Gramatneusiedlnél
Hétfőn reggel kisiklott egy tehervonat az alsó-ausztrai Gramatneusiedlnél. A balesetben senki sem sérült meg, de a pályában jelentős károk keletkeztek, a vonatok kerülő útirányon át közlekednek. Az eset az ORF híradójának figyelmét is felkeltette.
Magyarok közé zárva
Haladnak a Siemens tavaly, az InnoTranson bemutatott
Vectron-mozdonycsaládjának próbái. A dízel változat, a Vectron DE Ausztriában
rója próbaköreit. A próbamenetekért az RTS Austria a felelős vasútvállalat –
írja a railcolor.net oldal. A próbamenetekről készült képekről kiderül: az RTS
1216-osa a Vectron DE mellett három magyar személykocsit is továbbított a
próbák során.
A próbameneteken három magyar személykocsi is részt vett (fotó: Christian Tscharre / railcolor.net) |
A további képek ide kattintva láthatók.
Tavaszi frissülés
A német fejlesztésű Zusi mozdonyszimulátorhoz új kiegészítők
jelentek meg. A várva várt tavaszi csomagok némi késéssel, de megjelentek, benne számos
újdonsággal.
Öreg háló nem vén háló...
A közelmúltban felröppent a hír, hogy a MÁV-START kelet felé erősítene, a török vasúttal közös járatokon törve fejét. Túl a nyilvánvaló tényen, hogy az egyre gördülékenyebb közúti határátlépésnek és a Balkánon is terjedő autópályáknak köszönhetően illetve a legatyásodott vasúti infrastruktúra miatt ez az elképzelés legfeljebb az „uborkaszezon” kitöltésére alkalmas, vannak olyan hálókocsik, amelyek egykor járhatták az útvonalat és még akár ma is színvonalat nyújtanának. Bemutatjuk az ÖBB mintaszerűen felújított P sorozatú, „Inox” hálókocsiját!
2011. 05. 21.
Archívumunk mélyéről – 2. rész: Wien-Wolfganggasse
2011. 05. 20.
43 metrószerelvényt von ki a főváros a forgalomból
Negyvenhárom metrókocsit von ki hétfő reggelig a 2-es és 3-as metró forgalmából a főváros, mert azok potenciális balesetveszélyt jelenthetnek – közölte Tarlós István főpolgármester pénteken egy más témában tartott sajtótájékoztatón; az intézkedés következtében ritkábban járnak majd a metrószerelvények.
Épülő pályák
Úgy tűnik, ma szimulátoros napunk van. :-) Az európai szimulátoros fórumon bóklászva rendszeresen beleakad az ember pár remek MSTS pályába. A lassacskán évtizedes szimulátor még mindig jól tartja magát a különböző próbálkozások mellett, hiszen a fizetős programok között talán a legnépszerűbb a Microsoft mozdonyszimulátora. Nézzünk meg most két pályás projektet!
Bétateszt a Katzbachbahnon
A német fejlesztésű Zusi mozdonyszimulátor hármas változata
évek óta terítéken van. A még el sem készült verzió több funkciója már az
aktuális Zusi 2-ben is megtalálható. Ezt aknázza ki a most megjelent
Katzbachbahn új bétaváltozata is. Nézzünk körbe a tesztelésre kiadott pályán!
Irány Törökország!
A MÁV-START új irányt szabott magának. A nyugat-európai
piacról lassan kiszorulni látszó magyar nemzeti személyszállító vasúttársaság
kelet felé nyit. Újraindítják a Budapest és Isztambul között közlekedő
hálókocsijáratot, tudatták a minap a sajtóval.
2011. 05. 19.
Archívumunk mélyéről – 1. rész: Bécsi kalandozás
Jómagam csak a kétezres évek eleje óta fényképezek,
azért akadnak olyan képek a „készletben”, amelyek közlekedéstörténeti
jelentőségűek. Ilyenekből válogattunk most párat, ami valami miatt érdekes,
fontos, megéri megmutatni őket – még akkor is, ha egyik-másik minősége talán ma
már nem a legjobbnak nevezhető. Ezúttal Bécsben kalandozunk.
A vasút buszai
Idehaza még csak terítéken van, hogy esetleg, netalán össze kellene vonni a MÁV-ot és a Volán-társaságokat. Németországban már régen megtették, pontosabban a szövetségi vasút, a Deutsche Bundesbahn régóta üzemeltet autóbuszokat. A DSO egyik szerzője, Klaus Ratzinger a DB 25 esztendővel ezelőtti buszait örökítette meg. Igazi ritkaságszámba menő felvételeket tett közkinccsé.
(forrás: DSO) |
A teljes beszámoló – német nyelven – ide kattintva tekinthető meg.
2011. 05. 17.
Két kép
Elég régen jártak kint a nyílt vonalon a berlini nosztalgia
S-Bahn-szerelvények. Az évek óta húzódó krízis idején nem a legillőbb
örömvonatozni, így a régi kocsik is az erkneri kocsiszínben maradnak.
EK 6/2011
120 vagy 160?
Jó néhány éve már, hogy nagy csinnadrattával átadták a
Budapest és Hegyeshalom közötti vasútvonal nagysebességű szakaszait. A 140-es
és 160-as tempóra kiépített pályákon azóta szaporodnak a lassújelek, de úgy
tűnik, nem csak a pályafenntartással lehetnek gondok. A vonatbefolyásoló miatt
lehetnek lassabbak a vonatok, ha a nem történik semmi.
2011. 05. 16.
Nena – Leuchtturm
Sokan előszeretettel használják a vasutat és általában a közösségi közlekedést is egy-egy videoklip díszleteként. Hiszen dinamikus, mindenki által jól ismert helyszíneket mutat be és persze az érintett cégeknek is jó reklám. Egy idő után pedig akár nosztalgiázhatunk is a filmecskékkel, hiszen letűnt korokat idéz meg. Ilyen a német énekesnő Nena „Leuchtturm”, magyarul Világítótorony című számához készült klip, amely a „Gib Gas” című, nem túl mély nyomot hagyó alkotásban hangzott el.
Ingyen internet
Hírszolgáltatás
Elindult az MTI, azaz a Magyar Távirati Iroda ingyenes hírszolgáltatása. Ennek okán jelezzük: ha az MTI adatbázisában találunk megfelelő, érdekes híreket, akkor azt közzétesszük mi is. Lássuk, mit tud az új közszolgálati hírügynökség!
2011. 05. 15.
Hiba
Az elmúlt napokban sorozatos, rajtunk kívülálló technikai nehézségekbe ütköztünk oldalunk frissítésekor. A kimaradásokért ezúton is elnézést kérünk. Adásunkat immár a megszokott keretek között folytatjuk.
Balatoni hangulatok
Néha azért idehaza is adódik, hogy az ember Európában érzi
magát. Persze nem mindig és nem akkor, amikor mondjuk már két órája várja az
ember a gyorsvonatot, ami az alig kétszáz kilométerre lévő fővárosba két és
háromnegyed óra alatt döcög fel… Persze azért az utazás során van, amiért
érdemes nézelődni.
2011. 05. 10.
Új arc
Lassan szivárognak a képek az új TRAXX bemutatójáról. Simon Wijnakker, a railcolor.net szerkesztője már feltett párat a Facebookra. Íme egy, a gép új „arcáról.” A formavilág kicsit a Zefiro-motorvonatot idézi, hiszen a sötét U alakú „Bombardier-márkavédjegy” ott is megvan.
(forrás: Facebook) |
Jön az új TRAXX!
Néma kincsek
Igazi kincseket tett közszemlére a berlini gyorsvasút
történetével foglalkozó weboldal, a Stadtschnellbahn-Berlin.de. A YouTube-ra az
1970-es évek Berlinjében készült amatőr, színes, ámbár néma filmek kerültek
fel. Mindenképpen érdemes megnézni őket, a város közlekedésének történetét
ismerők bizonnyal örülnek ezeknek a képeknek.
Jöhet az ICx!
Bemutatták a Deutsche Bahn új távolsági járműcsaládjának, az
ICE és IC vonatokat kezdetben kiegészítő majd leváltó ICx sorozat terveit.
Forradalmi változás nem lesz – vagy mégis?
2011. 05. 05.
Kukkoljunk!
Elég sokan vitatják a stuttgarti „S21” beruházást. Nem új
S-Bahn-vonalról van szó, hanem az átépülő fejpályaudvarról. E beruházás
honlapján van egy igazán érdekes kép: a meglévő főpályaudvar tornyában
elhelyezett webkamera képe. A negyedóránként frissülő képen az állomás
váltókörzetét láthatjuk éjjel-nappal.
A kamera képe ide kattintva érhető el.
Rendőrmozdony
Kicsit hosszúra nyúlt a húsvéti szünet, de ismét itt
vagyunk. Ezúttal egy átváltozóművészről kell hírt adnunk. Ez a művész nem más,
mint az ÖBB 1116 250-0 pályaszámú Taurusa.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)