...és az x = A, de x = B is. Nem, nem kell megijedni, nem
matekozni fogunk. Másról, mégpedig egy üzemeltető változásáról szól mostani
bejegyzésünk. A váltás pedig nem csak az üzemeltetőt érintette, hanem a járat
számozását is. Kiránduljunk hát busszal a Bécsi Erdőbe – de melyikkel is?
Bő egy hónapja hiába keresi az utazó a bécsi kínálatban a
hangulatos erdőkön átvezető 43B viszonylatot. A járat április 22-én
üzemzárással megszűnt, helyette változatlan útvonalon a 43A közlekedik. A
viszonylatot korábban a Schneiderbus nevű cég üzemeltette.
A Schneiderbus MAN NL 313-asa a Cobenzlnél, ahol a 38A viszonylattal találkozik. A kis társaság busza látványos útvonalon közlekedett
A 43-as villamos felső végállomásától, Neuwaldeggből 1953
óta közlekednek autóbuszok a Bécsi Erdőben fekvő Waldandachthoz. A lakott
településrészt egyedül ez a viszonylat szolgálja ki. Azonban a
közszolgáltatáson túl nyaranta már ekkor is gondoltak a turistákra: a
Dreimarkstein megállóig ment fel egy-egy kocsi. 1967. január 2-án, a
közlekedési szövetség (Verkerhsverbund Ost Region, VOR) egységes díjszabásának
része lett a viszonylat, igaz, csak a Neuwaldegg és Waldandacht közötti
szakaszon. Még néhány évig csak a cég saját díjszabása szerinti jegyekkel
lehetett tovább utazni. A néhány továbbmenő busz számát végül 1996-ban emelték
meg: július 6-ától már a Dreimarksteinig járt a legtöbb busz.
Azonban a Cobenzlig vezető szakasz még ekkor is hiányzott, ide csak 2003.
augusztus 19. óta jár fel a buszok egy része – jobbára csak hétvégén.
A 43A viszonylat térképe – ugyanerre járt a 43B is
A viszonylat a Bécsi Erdőn átvezető Höhenstraßét használja,
s egyben része a „Wienerwaldbus” kezdeményezés része (a témával hamarosan bővebben foglalkozunk). Ez a gyakorlatban azt
jelenti, hogy jó átszállási kapcsolatokat biztosítanak a Hütteldorf és Neustift
am Walde között közlekedő 35B jelű buszra az Artariastraße; a Heiligenstadtból
a város kedvelt kirándulóhelyére, a Kahlenbergre közlekedő 38A jelű viszonylatra
pedig a Cobenzlnél.
Érkezik a 43B-n közlekedő MAN NL 313-as az Artariastraßéhoz, ahol a 35B járattal találkozik. A két viszonylat között garantált csatlakozás van
A 43B viszonylat üzemeltetője, a Schneiderbus Bécs egyik
legrégebbi autóbuszos vállalkozása. A vonalon a cég MAN NL 313-as vagy MAN Lion’s
City Ü típusú buszai közlekedtek.
A Schneiderbus a régebbi MAN-ok mellett újabb kocsival is dolgozott: a képen a cég Lion's City Ü kocsija a Cobenzlhez érkezik
A 43B mellett a 42B viszonylatot is üzemeltető cég 2011-ben
mindkét vonalról kivonult, helyét a szintén impozáns múltú, 1942-ben alapított Dr.
Richard vette át. Az új üzemeltető jelenleg Mercedes-Benz Citaro O530 II típusú
kocsikkal szállítja a közönséget. Az április végi változás a viszonylatszám
cseréje mellett mást is hozott: megjelentek a Wiener Linien által
rendszeresített megállótáblák és menetrendek a vonal mentén. Az erre utazónak
érdemes jó előre tájékozódni a menetrendről. Nem csak viszonylag ritka a
járatkövetés, de számos csonkamenet is van, ezeket a menetrendben különböző
kiemelésekkel jelölik a hirdetményen.
A Schneiderbus kivonult a közösségi közlekedésből. Az eddig menetrend szerinti forgalomban közlekedő kocsik valószínűleg a különjáratokon dolgoznak tovább. A kép a Cobenzlnél készült
Az új üzemeltető, a Dr. Richard vadonatúj Mercedes-Benz Citaroja érkezik a neuwaldeggi végállomásra
A buszforduló maradt a régi, a megállótábla és a busz már új. Régen egyébként itt a villamosok fordultak, csak az egyirányú kocsik bevezetésekor került mintegy száz méterrel lentebbre a hurokvágány
A vadonatúj, szinte még gyári szagú kocsik kétajtósak, kiválóan alkalmasak a viszonylat kiszolgálására
Kicsivel fentebb még Schneider-féle kocsi parkolt a Cobenzlnél, de most már a Dr. Richard járműveit kell keresni
(a szerző felvételei)
(a szerző felvételei)
A viszonylat új menetrendi lapja. A kiemelések, színek, keretek a különféle időbeni korlátozásokat és csonkameneteket jelölik
(forrás: Wiener Linien)
(forrás: Wiener Linien)