2011. 04. 20.

Négyesfogat

Különleges konstrukciójú dízelgép vásárlására adta a fejét a német vasút. A Deutsche Bahn AG mintegy kétszáz mozdonyt kíván beszerezni az elkövetkező években – erről kötött megállapodást a masinák gyártójával.


A Bombardier és a DB AG között közel kétszáz mozdony kilenc év alatt történő leszállításáról köttetett szerződés a minap. A német állami vasúttársaság különleges kialakítású, dízel-villamos erőátvitelű gépeket négy dízelmotor hajtaná majd: egyenként 540 kW teljesítményt leadva. A megoldás különlegessége, hogy a vontatási igényeknek megfelelően kapcsolódhatnak be a motorok, így nem kell folyamatosan üzemanyaggal ellátni a teljes teljesítménynek megfelelő motort, hanem csak egy-egy szegmens üzemel majd.
A különleges megoldástól üzemanyag-takarékosságot várnak, a fejlesztés olcsóságát pedig azzal szeretnék elérni, hogy már bevált, jobbára a közúti teherszállításból ismert motortípusokra épülne az új vontatójármű.
Az új jármű a ma is gyártásban lévő TRAXX DE alapjain nyugszik majd, a kasztni java része a mostaniakkal egyező lesz majd, de a motor különleges megoldásaihoz igazítják az alvázat és a tetőberendezéseket is.
 
A lengyel LOTOS számára épülő TRAXX DE a 2010-es InnoTrans-on. A magánvasúti sikerek után jöhet az államvasúti diadalmenet?
 
A leszállítandó mennyiségből egyelőre húsz darabot hívott le a DB AG. Ezek a gépek 160 km/h végsebességre épülnek majd és a nem villamosított vonalakon a nagy terhelésű személyszállító vonatok továbbítása lesz a feladatuk. A megrendelés teljes értéke 62 millió euró (mintegy 16,6 milliárd forint), a mozdonyok a Bombardier Wroclawban lévő üzemében készülnek, a forgóvázak Siegenből érkeznek, a végszerelést Kasselben végzik. Az első masinák 2013 közepén állhatnak csatasorba.
 
Hosszú évek után jó eséllyel meglehet a 218-asok váltótársa. Az öreg dízelgépek az 1970-es évek óta szolgálják a vasúti közlekedést, ideje őket lecserélni
(a szerző felvételei)
Érdemes megjegyezni, hogy ebben a kategóriában a német állami vasút még az 1970-es években szerezett be jelentősebb mennyiséget, ekkor álltak szolgálatba a ma 218-as sorozatszámot viselő dízelgépek. A DR is ekkortájt szerezte be a ma 232-234 sorozatokba sorolt szovjet mozdonyokat, amelyek számos átalakítás után jobbára a teherforgalomban serénykednek napjainkban.