2011. 04. 05.

Mi lesz veled 68-as?

Berlin egyik talán legszebb vonalvezetésű villamosvonala a 68-as. A Dahme partján vezető erdei szakasz miatt különösen közkedvelt villamosvonalnak könnyen megpecsételődhet a sorsa. Bár jópárszor meg akarták már szüntetni, ezúttal talán nem is a berlini közlekedési társaságon, a BVG, hanem a vízműszolgáltatón múlhat a viszonylat sorsa.



Nem a legjobb állapotú pályák között tartják számon a berlini 68-as villamost. Az S-Bahnhof Köpenick és Alt-Schmöckwitz között közlekedő vonal azonban népszerű a közlekedésbarátok és a kirándulók köreiben is, hiszen nem csak a vonalvezetés látványos, hanem az erdőkben és a vízparton pihenni vágyók számára is hasznos a vonal.


Szóló KT4-es motorkocsi az alt-schmöckwitzi hurokvégállomáson

A 68-as villamos végállomásáról indul a minibuszokkal kiadott 168-as jelzésű autóbusz. Kötöttpályás kapcsolat nélkül maradhat a viszonylat?

 A Blickpunkt Straßenbahn értesülései szerint 2011 májusától 15 hónapra lezárnak egy közel fél kilométeres szakaszt. Emiatt a Zum Seeblick megállónál ideiglenes fordulási lehetőséget, egy deltavágányt alakítanak ki, ugyanis a végállomási hurokvágány sem járható. Az ok: a vízművek csatornázási munkákat végez a környéken.


Azonban az is felmerült, hogy a húsz percenként közlekedő villamos helyett a grünaui S-Bahn megállótól kifelé autóbuszos pótlást szerveznének. Ez azonban azért is nehéz ügy, mert bizonyos területekre nem tér be a járat, ami egyébként az N68-as éjszakai autóbusz vonalán közlekedik, ha szükséges valami miatt gumikerekű járművekkel pótolni a tujákat.


Vágányzár miatt 2009 novemberében csak a Grünau S-Bahn megállóig jártak a szerelvények a belváros felől. A szerelvények fordítása különleges művelet volt, ugyanis a belváros felől érkezett kocsik tolatva fordultak meg, lévén az itteni hurokvágány a külváros felől járható
(a szerző felvételei)


Sokan úgy vélik: a hosszú lezárás, különösen a buszos pótlás a hangulatos vonal – külső szakaszának – végleges bezárását is jelentheti, hiszen a nemrégiben megváltozott környezetvédelmi előírások miatt sokkal körültekintőbben és költségesebb módon lehet csak a természetvédelmi területen átvezető pályát felújítani.