2011. 04. 22.

Kódneve: ICx

Az x betű ezúttal nem feltétlenül az ismeretlent jelenti, hanem a német vasút új üdvöskéje lehet az ICx nevet viselő projekt keretében megszülető motorvonat. A DB AG vezetősége áldást adta a több milliárd eurós üzletre.





Az elkövetkező majd’ húsz év során mintegy háromszáz új motorvonat áll szolgálatba a Deutsche Bahn AG-nál. A DB AG vezetőségének húsvét előtti döntése értelmében a Siemens gyárthatja a távolsági forgalom új alapját adó vonatokat. A nagysebességű flotta megújítására mintegy hatmilliárd eurót, napi árfolyamon számolva mintegy 1600 milliárd forintot fordít a német államvasút.
A nagysebességű járműpark megújítása lassan szükségessé válik. A flotta java részét adó ICE 1-es és ICE 2-es motorvonatok bő húsz éve közlekednek, az ICE-T, ICE-TD és ICE 3-as szerelvények is lassan túl vannak a tízedik életévükön. Mindemellett a karbantartási színvonal sem a legjobb – gondoljunk csak az ICE-T és az ICE 3-asokat érintő tengely-problémákra vagy éppen az ICE 2-eseken tavaly nyáron elromló klímaberendezésekre.
Lassan húsz éve szolgálnak az első ICE szerelvények
Mindemellett a „másodrangúvá” lett IC-vonatokkal is kezdeni kell valamit. A kocsihiány egyre égetőbb lesz a németeknél, erre jó példa a használt svájci vagonok beszerzése. A mozdonyvontatású hagyományos vagy ingaszerelvények életkora is bőven túl van a másfél évtizeden, de sok kocsi már a harmincat is betöltötte. Legtöbbjüket az ország újraegyesíte előtt vették az elődvasutak, a DR vagy a DB – ezeket ugyan felújították, de ideje gondolkodni a leváltásukon.
Az ICE 3-asok is lassan tíz évesek lesznek. Sok a gond velük
(a szerző képei)
A DB AG a Siemensszel kötött keretszerződésből máris lehívott 130 vonatot, további kilencven esetében pedig a pontos igények meghatározása zajlik. Az első ICx várhatóan 2016-ban állhat forgalomba.