Tulajdonképpen tavalyi dolgokról lesz most szó, lévén szilveszterkor jelentek meg a tíz éves szimulátorhoz, a Zusihoz a legfrissebb kiegészítők. Van miből válogatni a virtuális mozdonyvezetőknek.
2011. 04. 26.
2011. 04. 24.
Frohe Ostern!
Minden kedves olvasónak kellemes húsvéti ünnepeket és sok piros tojást vagy éppen locsolót (döntse el ki-ki maga, melyiket választja :-)) kíván a Regionalbahn szerkesztősége!
2011. 04. 23.
Olimpiai igavonó
Ötkarikás játékokra pályáznak a németek. Ennek okán új ruhát kapott a Deutsche Bahn 111 031-1 pályaszámú mozdonya is s így a kandidáló bajor főváros mellett agitál.
2011. 04. 22.
Egy korszak vége
Lassan, de biztosan, tizenhat év átmenet után véget ér egy korszak a berlini autóbuszos közlekedésben. Az utolsó homoksárga színű autóbusz lassan búcsút vesz a berlini utcáktól.
2011. 04. 21.
Van hova fejlődnünk...
Lelkes fórumozók megnézték a legújabb svájci pályaudvarokat. A felújított vagy éppen új építésű létesítmények valóban lélegzetelállítóak – különösen a hazai infrastruktúra fényében. Intermodális csomóponttól az egyszerű táblás megállóhelyig mindegyik érdekes lehet számunkra. Az SBB nem szórja a pénzt, de mégis látszik: odafigyeléssel sok mindent meg lehet oldani.
2011. 04. 20.
Négyesfogat
Különleges konstrukciójú dízelgép vásárlására adta a fejét a német vasút. A Deutsche Bahn AG mintegy kétszáz mozdonyt kíván beszerezni az elkövetkező években – erről kötött megállapodást a masinák gyártójával.
2011. 04. 19.
Szergejek a múltból
A ferencvárosi vagy a záhonyi gurítódombon körbenézve meglehetősen szokatlan gondolat lehet, hogy vannak olyan országok és vasutak, ahol a mi M62-eseink testvérei, amelyek 782 vagy éppen 220-as sorozatszámot viseltek, már nyugdíjban vannak. Pedig így van: Szlovákiában, Csehországban és Németországban is már csak a múlt az államvasúti Szeregej...
A 220 279-es Dresden-Friedrichstadt állomáson robog át |
A DSO-n ezúttal a drezdai Szergejek elevenednek meg pár fénykép erejéig. Az 1994-ben készült felvételek már jóval a rendszerváltás és az országegyesítés után készültek, mégis, számtalan esetben az NDK vasútjának hangulatát árasztják. Pedig ez már nem is a DR vagy a DB, hanem a Deutsche Bahn AG flottája!
Drezda főpályaudvara 1994-ben. Gondolnák, hogy ez már nem az NDK államvasútja? (a képek forrása: DSO) |
A teljes képgaléria ide kattintva tekinthető meg.
2011. 04. 18.
Svájcit vesznek a németek
Elsőre meglehetősen hihetetlenül hangzik, de mégis igaz: a
német vasút annyira kocsiszűkében van, hogy nem bérel, hanem vásárol személykocsikat.
Déli szomszédaik pedig kaptak az alkalmon és túladtak a felesleges „bolhásokon”.
2011. 04. 16.
Hosszú kukac
A DB Regio egyik leányvállalata, a DB Regio Rheinland GmbH
üzemeltetheti a Köln-környéki dízeles vonalakat 2013-tól. Az érdekesség nem is
ez, hanem az, hogy újfajta motorvonatokat vásárolnak. A már ismert Alstom
Coradia LINT motorvonatok új változatát rendelte meg a cég. A vonatok 54 és 81
métere változatban épülhetnek.
2011. 04. 15.
2011. 04. 11.
Megújult a DSO
A hétvégén némi üzemszünetet követően megújult a német
vasúti fórumok egyik legjobbika. A Drehscheibe Online új felületet kapott.
Az első benyomások szerint meglehetősen szokatlan az új
felület. Az oldal kezelhetősége, pontosabban a fórumok elérhetősége igencsak
romlott, hiszen a témákat eddig közvetlenül, egy kattintással, a bal oldali
menüből elérhettük. Ennek most már vége. Mi több, most már a fórumra nem is
egyszerű rálelni: a „Gemeinschaft” („közösség”) pont alatt találjuk.
Viszont egy dolog könnyebb lett így: a fórumok
mobiltelefonról is könnyebben elérhetők lettek és a linkelésük is egyszerűbb,
nem kell az egyes topikok URL-jét külön kibogozni, az a címsorban jelenik meg.
2011. 04. 06.
Árulkodnak
Ahogy arról az imént írtunk, 20 esztendős Bécs egyik metróvonala, az Ottakring és Simmering között közlekedő U3-as. Az évforduló alkalmából a Wiener Linien új könyvet adott ki, amelyben a metróhálózat művészeti (építészet, képzőművészet) vonatkozásait taglalják. A könyv mellé két CD és egy DVD lemez is jár, ráadásul csak ma, azaz április 6-án jelképes, 19,91 eurós áron juthatnak hozzá az érdeklődők a Wiener Linien információs irodáiban – és tudósítónk szerint számtalan alkalmi értékesítő ponton is megkaphatjuk a kiadványt.
Alkalmi könyvárúsító pont Wien Mitte/Landstraße megállónál, az U3-as vonalán |
Húsz éves a hármas metró
Van egy város, nem is olyan messzi, ami Budapesttel
összemérhető és bizony, sokszor „bezzegezünk” is vele. Öt
metróvonala van, a hálózat most is fejlődik – és gyorsabban, mint a
miénk. Mostanában főleg az U2-es került a rivaldafényben (október
2-án adták át a legújabb szakaszát), de érdemes más vonalakról is szót ejteni.
Ezúttal az U3-as érdemel egy kis figyelmet, hiszen húsz esztendeje múlt, hogy
átadták a forgalomnak az első szakaszát.
2011. 04. 05.
Fent, északon
Érdekes olvasnivalóval bővült a Stadtschnellbahn-Berlin.de oldal. A lapon március végén elérhető lett Heiligensee állomás története. A mai S25-ös vonalon található megálló fontos szerepet játszott 1961 és 1984 között: itt volt a nyugat-berlini S-Bahn egyik végállomása. A következő (mai) megálló már az NDK-ban fekvő Hennigsdorf volt. Az 1980-as nagy sztrájk után megmaradt ugyan a forgalom, de amikor a BVG 1984 januárjában átvette a nyugati S-Bahn-üzemet, megszűnt a vonatközlekedés. A forgalmat 1998. december 15-én vették fel ismét.
Így festett Heiligensee 1997-ben, a felújítás megkezdésekor (fotó: Lars Molzberger / www.stadtschnellbahn-berlin.de) |
Az állomásról a www.stadtschnellbahn-berlin.de oldalon lehet bővebben – németül – olvasni.
Mi lesz veled 68-as?
Berlin egyik talán legszebb vonalvezetésű villamosvonala a
68-as. A Dahme partján vezető erdei szakasz miatt különösen közkedvelt
villamosvonalnak könnyen megpecsételődhet a sorsa. Bár jópárszor meg akarták
már szüntetni, ezúttal talán nem is a berlini közlekedési társaságon, a BVG,
hanem a vízműszolgáltatón múlhat a viszonylat sorsa.
2011. 04. 04.
Vezető beosztásban
Különleges, varázslatos világ a berlini gyorsvasút. Maga az üzem is meglehetősen különleges: alsóvezetékes, 750 voltos egyenárammal üzemel, ellentétben a német vasútnál szokványos 15 kV 16,7 Hz-es váltóárammal. A 331,5 km hosszú hálózat magában foglalja a teljes német fővárost és különlegessége, hogy valóban városi és csak kisebb mértékben elővárosi forgalmat lát el.
Egy 480-as sorozatú „Toaster” Königs Wusterhausenben, az S46-os külső végállomásán (fotó: a szerző) |
E varázslatos, szokatlan hálózaton különös megtiszteltetés lehet járművezetőnek lenni. Nem véletlenül népszerűek a vezetőállásból készült felvételeket bemutató videócsatornák a YouTube oldalán – ráadásul kettő ezek közül a berlini gyorsvasúttal foglalkozik.
2011. 04. 03.
01.5 Hamburgban
Van egy nagyon jó kis fórum, nevesül a Drehscheibe Online, azaz a DSO. Azon belül is a Historsische Bahnen Forumban (azaz a HiFo-ban) remek régi felvételeket találtunk. Egy ilyen bejegyzés szól a DR, a kelet-német államvasút 01.5-ös sorozatú gépeinek hamburgi látogatásairól, Helmut Philipp tollából és fényképeivel. Íme közülük egy.
További remek képeket és kapcsolódó (német nyelvű) írást a www.drehscheibe-online.de oldalon érhetik el az érdeklődők.
2011. 04. 01.
25 éve...
A DSO-n a „Historische Bahnen” fórumban, azaz HiFo-ban is rendszeresen publikáló Christoph Garstka évek óta folyamatosan közzéteszi a negyedszázada készült képeit. Érdekes, akkor mindennapi, ma már unikális pillanatok ezek a Deutsche Bundesbahn, az NSZK államvasútjának történetéből.
A 111 012-es egy gyorsvonattal Cellében – a gépek ma már csak regionális vonatok továbbításában serénykednek (forrás: DSO) |
Amikor Sassnitzban még kompok jártak...
Jónéhány éve, hogy a Mecklenburg-Vorpommern tartományban fekvő Sassnitz városában megszűnt a vasúti kompkikötő. A tengerjárók a közeli Mukranból indulnak immár, ott rakják hajóra a vasúti kocsikat.
Bitte einsteigen!
Bitte einsteigen! Azaz: tessék beszállni!
Nem áprilisi tréfa, de bizony, április 1-jén indulunk. A miérteket hagyjuk, az viszont biztos, hogy a német, osztrák, svájci vasutakra, buszokra, villamosokra, metrókra, trolikra (és még sorolhatnánk) figyelünk a leginkább. Talán mondhatjuk: hiánypótló munkát végzünk.
Mindemellett azért nem megyünk el szó nélkül a hazai események mellett sem, hiszen azért itthon is van miről írni – ha mást nem is lehet, legalább egy jót „bezzegezünk”.
Szóval, kalandra fel!